maandag 29 augustus 2016

Zowaar Jopie eigenlijk Willie heet

Dag mevrouwtje, het weer valt zowaar mee vandaag, nietwaar? Toch heb ik u dringend iets te zeggen. Ziet u, ik heb de gekste dingen gezien, u zal het niet geloven, wat ik allemaal gezien heb. En het zijn alledaagse dingen hoor, niets waar de fantasie aan te pas komt, niets van een ver land of verhalen van een aparte baan of hobby. Maar u zult zéker ook vinden dat het gek is, wat ik heb bekeken. Zo zag ik eens hoe een Heilige Birmaan jacht maakte op twee houtduiven. Hij kreeg ze niet te pakken, daar niet van, maar proberen deed ie wel. Er was niets heilig aan de manier waarop hij naar die duiven loerde, hoor. Misschien dat hij er zelfs wel één te pakken had kunnen krijgen als ik er niet langs was gelopen. De houtduiven schrokken op en ik durf te wedden dat die zogenaamde Heilige me boos aan keek, heus mevrouwtje, ongelogen. En dat is heus niet alles wat ik gezien heb, het is meer dan ik zo één, twee, drie ophoesten kan, echt hoor. 
    Zo zag ik eens een andere keer, hoe een meeuw zijn gevangen prooi expres onder een stoplicht liet vallen. Toen het licht groen was, reden de auto's eroverheen, bij rood ging hij zijn prooi weer halen. ik vertel u, die beesten zijn slim! En ze houden ons in de gaten, vergis u niet, zíj bekijken óns. Dat zou u ook weten, als u ze ook bekeken heeft. Als u ze ook heeft bekeken, schudt ik u de hand, zo niet dan hoeft u zich geen zorgen te maken hoor. Ik heb ze allemaal in de smiezen, echt hoor, allemaal. Van die kleine rillende poedel in de tas van die mevrouw die daar oversteekt, tot de muis die achter in uw tuin hazelnoten verzameld en onder die losse plank open kraakt en oppeuzelt. Echt hoor, ik zie elke wuivende grasspriet afzonderlijk van de andere grassprieten wuiven, want denkt u maar niet dat u de planten beter kunt vertrouwen dan die beesten. Die zijn minstens zo erg als die beesten, echt hoor. Maar geen zorgen, ik heb ze in de smiezen, ik heb ze allemaal bekeken en zodra er iets veranderd zal ik u waarschuwen, zowaar als ik Jopie wordt genoemd, maar eigenlijk Willie heet. Nu u het ook weet, kunt u mij roepen als u ook eens iets geks ziet. Echt u kunt Jopie altijd roepen, ook als u liever Willie roept. Ik zal wel komen aanlopen. Dag mevrouwtje, vergeet het niet, zíj bekijken óns.

Goedendag meneer, het weer valt zowaar mee vandaag, nietwaar? Toch heb ik u dringend iets te zeggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten