vrijdag 5 augustus 2016

Plat

De ingewanden waren nog nat toen ik hem vond. Vreemd, dacht ik, want het was pas tien voor vijf in de morgen. Als de moord niet mocht opvallen, waarom pleeg je hem dan midden op straat? Het motief was onduidelijk, zat hij in de weg? Was het een overval gone bad? Zag hij het niet aankomen of was hij op de vlucht? En het moordwapen zou ook moeilijk te vinden zijn. Het was duidelijk dat het om een zwaar motorrijtuig ging, maar de bandsporen waren onduidelijk. Het was een bandspoor wat veel voor kwam in deze regio. Verdomme, en dat terwijl ik hem al eens gered had. Ik herken hem uit duizenden met die donkere vlek in zijn gezicht. Maar ik zal het er niet bij laten zitten, de dader zal boeten...
Het is het bandspoor wat verkocht wordt bij de plaatselijke Kwikfit, als ik mijn netwerk in zet kan ik misschien een klantenlijst achterhalen. En ik zal een swab van het bandspoor naar het lab sturen.

De klantenlijst is lang, zoals ik al vreesde. En er zijn nog steeds vele klanten op de lijst die in de buurt van de moord wonen. Het is een gok en de kans dat hij daar tussen zit is klein, maar ik moet proberen al hun banden te testen.
    'Goedemorgen meneer, homicide, zou u mij uw banden kunnen laten zien?'
    'Lazer op, ik sliep nog!' De deur knalt voor mijn neus dicht.
    "Goededag mevrouw, homicide, ik kom om al uw banden te zien.'
    "Goed hoor, kindje, hier zijn ze.' De oude vrouw brengt me naar haar garage en drukt op de 'omhoog' knop van de garageafstandsbediening. De deur gaat langzaam omhoog. Er staan alleen een paar oude kasten, stoelen en twee fietsen.
    'Dank u, u bent tot nader order onschuldig benoemd.'

De resultaten van het lab zijn terug, er zitten sporen van bloembollen op de band. Narcissenbollen. Er woonde iemand in de buurt die bij bollenboeren werkt. Zijn auto staat op de oprit, ik besluit hem er niet naar te vragen maar gewoon meteen de test te doen. 

Het is een match. Ik loop de oprit af en klop op de deur. Een man met een witte onderbroek doet de deur open.
    'Wat is er?'
    'Papa, jij hebt deze pad vermoord!'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten