vrijdag 7 oktober 2016

Het rijk van Dionysos - Pre-kater deel II

Ik giet een kleine hoeveelheid wijn achterover en open de deur naar de gang. Daar staat de jaguar nog, precies in dezelfde houding als net. Ik open de plastic bak gehakt, zet hem op de grond en laat hem over de grond naar de jaguar toe schuiven. De jaguar kijkt me argwanend aan.
    'Eet smakelijk,' zeg ik.
    Hij begint te eten. Ik denk dat hij getraind is, anders zou hij niet wachten met eten tot ik zeg dat het mag. Voorzichtig loop ik naar hem toe. Ik zie nu dat hij een dekentje op zijn rug heeft. Ondertussen eet de jaguar onverstoorbaar door. Ik ga naast hem staan en leg een hand op zijn rug, hij kijkt me even aan en gaat weer verder met eten. Hij is tam en gebruikt om op te rijden, besluit ik, oordelend aan het kleedje op zijn rug. 

Dat... is het coolste ooit. Ik droomde er altijd van om op de rug van een leeuw te rijden, maar een jaguar is toch minstens even tof. Ik aai de jaguar over zijn kop, geschrokken trek ik mijn hand terug als hij opkijkt, maar verder doet hij niks. Ik kriebel hem voorzichtig achter zijn oren, de gigantische kat spint als een Harley Davidson.
     'Als je klaar bent met eten, vertrekken we,' zeg ik, Daarna loop ik naar de badkamer om de geplette druiven van mijn gezicht te wassen en uit mijn haren te verwijderen.
    'Goed,' zeg ik tegen mezelf in de spiegel, 'goed. Rijden op een jaguar, niks aan.'

De jaguar staat met zijn kop tegen de muur en likt aan de lege bak die tegen de muur tikt bij elke haal van zijn tong. Ik kriebel hem nog eens achter zijn oren en open de deur. Braaf loopt de jaguar naar buiten en wacht tot ik de deur op slot heb gedaan. Waar bewaar je je sleutels in zo'n gewaad? Verwoed zoek ik naar zakken, in de witte lap stof die over mijn schouder hangt gedrapeerd. De jaguar kijkt me ongeduldig aan.
    'Al goed, Floris,' zeg ik en leg de sleutel op de rand boven de deur.
    'Ik noem je Flrois, trouwens. Waar gaan we heen, Floris?'
    De jaguar draait zich om en lijkt klaar om te gaan. Ik stap zo goed mogelijk op. Waar laat je je benen als je op een jaguar rijdt?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten