donderdag 27 oktober 2016

Het kloppen (11)

Sinne loopt al verder, maar Lukas blijft staan.
   "Laten we gaan slapen, " probeert hij nog eens. Sinne trekt hem ongeduldig met zich mee.
   "Kom op angsthaas," zegt ze. Het kloppen wordt steeds harder. Dan zien ze iets bewegen. Lukas blijft abrupt staan en is niet meer in beweging te krijgen. Sinne haalt haar schouders op, "dan ga ik wel alleen," zegt ze. Ze loopt verder naar het monster wat steeds in hetzelfde ritme door de gang loopt, klop klop klop, klop klop klop doen zijn pootjes op de grond. Hij is bruin behaard met lange oren.
   "Hallo," zegt Sinne. Het monster stopt direct met bewegen.
   "Hallo..." zegt het monster. Hij bekijkt de twee kinderen van top tot teen, "jullie zijn niet van hier hè? vraagt hij.
   "Nee," zegt Sinne. "Dus jij bent de klopper?"
   "Nee, ik ben geen klopper ik ben maar gewoon Thales, natuurlijk.."
   "Thales?"
   "Thales, natuurlijk."
   "Thales, wat doe je hier dan?"
   "Ik oefen op mijn kloppen, natuurlijk. Morgen is het bal en dan moet mijn klop perfect zijn."
   "Dus je bent wel de klopper?"
   "Nee, de zoon van de koning is natuurlijk de klopper. Die kan het mooiste kloppen van iédereen," zegt Thales. Lukas komt dichter achter Sinne staan.
   "Ben je niet gevaarlijk?" vraagt hij aan Thales.
   "Mijn moeder zegt van niet, maar mijn vader zegt van wel. Ik weet het nog niet. Ik wil alleen maar beter worden in kloppen anders mag ik natuurlijk niet mee naar het bal."
   "Welk bal?" vraagt Sinne.
   "Het bal van de koningin. Dat is haar cadeau voor de prinses."
   "Prinses Amalia?" vraagt Lukas. Thales kijkt hem gek aan. Sinne maakt een gebaar dat hij Lukas maar moet negeren. "Wat?" vraagt Lukas. Sinne schudt haar hoofd.
   "Waarom mag je zonder klop niet naar het bal?" vraagt ze.
Thales trekt zijn wenkbrauwen op, "jullie zijn niet van hier hè?
   "Nee. Dat zei ik al," zegt Sinne.
   "Je kan natuurlijk alleen maar naar het bal als je je eigen klop hebt."
   "Mag je je klop niet met iemand delen?"
   "Met niemand," zegt Thales en hij knikt. "Anders is de deur te groot, of te klein natuurlijk."
   "Natuurlijk," zegt Sinne. "Mag iedereen naar het bal?"
   "Iedereen met een eigen klop."
Sinne kijkt Lukas aan, "dan moeten we een eigen klop verzinnen," zegt ze. "Thales, wil jij zeggen of de klop al bezet is?"
   "Natuurlijk."
Sinne klopt het ritme van Arend op de muur en kijkt hoe Thales reageert. Thales kijkt bedenkelijk. Ze klopt het nog eens om hem tijd te geven om na te denken.
   "Nee, die is al van een meneer," zegt Thales.
   "Dus Arend mag naar het bal," zegt Sinne blij, Thales knikt. "Lukas, jij moet er ook één bedenken, dan kunnen we samen!"
   "O dat zit wel goed," zegt Lukas.
   "Angsthaas," zegt Sinne. Lukas kijkt haar boos aan en loopt ook naar de muur. Hij bonst één keer op de muur. "Zo," zegt hij, "wat vindt je daar van?!" Maar Thales schudt zijn hoofd.
   "Dat is de oerklop, die kent iedereen natuurlijk."
   "Natuurlijk," mompelt Lukas, "het zal wel."
Sinne probeert een ritme met haar beide handen die elkaar snel opvolgen.
klop      klop     klop klop
      klop      klop             klop.
Ze kijkt Thales hoopvol aan. Thales knikt langzaam.
   "Maar kun je het ook kloppen?" vraagt hij. Sinne kijkt hem vragend aan. Thales herhaald zijn bewegingen, hij stapt in een driehoek heen en weer: klop klop klop, klop klop klop.
   "O," zegt Sinne. Ze probeert haar ritme te stampen maar het lukt niet zo heel goed omdat het wat snel is. Ze maakt het ritme langzamer, ze stampt een voet naar voren, stampt de tweede ernaast. Stampt een voet naar achteren, zet de tweede ernaast. Stampt dan om beurten een voet op haar plaats en springt dan kort de lucht in.
Stamp                   stamp                    stamp              boem klinkt het.
               Stamp                 stamp              stamp
Thales lacht, "die is goed," zegt hij, "ik heb nog niemand zo zien kloppen. Nu goed oefenen."
   "Mag ik ook springen?" vraagt Lukas.
   "Natuurlijk," zegt Thales
   "Natuurlijk," zegt Sinne.
Lukas springt drie keer achter elkaar in de lucht, maar niet zoals Sinne met zijn voeten bij elkaar, maar met wat ruimte tussen zijn voeten zodat het er nogal stijf uit ziet. Sinne moet ervan lachen.
Lukas springt nog even door, "dit is leuk," zegt hij.
   "Goed zo," zegt Thales, "jij ook goed oefenen, dan zie ik jullie morgen bij het bal."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten