donderdag 22 september 2016

Pluimstrijker

Goedendag. O, nee bedankt voor het aanbod, maar ik kwam u slechts even waarschuwen. Mijn naam is Koperland. Zo direct komt ene man genaamd Hendrik u bezoeken. U zult hem charmant vinden, erg charmant. Maar ziet u, Hendrik is professioneel pluimenstrijker. Niemand weet hoe hij het doet, maar daar verdient hij de kost mee. Ikzelf vlij mensen amper, en vooral niet met een doel voor ogen, maar Hendrik strijkt alle pluimen glad, steekt ze dieper in de konten van zijn gestreken subjecten, en steekt er soms zelfs nog een extra pluim bij. Hij kan dat als geen ander, ziet u. Hij is innovatief en strijkt de pluimen bijna zonder dat zijn subjecten dat merken. Zo zei hij eens tegen de één of andere baron, van een onbekend gebied, dat zijn snor zeer opmerkelijk was.
    'Kerel,' zei de baron, 'wat fijn dat u dit opmerkt. Ik zei mijzelf dit zelfde vanochtend nog, voor de spiegel.'
     Hendrik voelt dat soort dingen gewoon aan. Zoals dat hij eens tegen de vrouw van een belangrijk koopman zei dat de hoed van haar dochter zeer weloverwogen was uitgezocht. Waarop de vrouw hem bij de arm greep en hem met een intense blik vroeg of hij dit werkelijk meende. Mevrouw had de hoed uitgezocht bij een prachtige 'boutique' en haar dochter had de hele ochtend gejengeld en gezeurd dat de hoed haar slecht zou doen voorkomen. Mevrouw had volgehouden dat de hoed haar welgesteldheid juist deed vergroten. Dat de hoed haar gok verkleinde en haar ogen groter deed uitkomen. Hendrik was de eerste die deze moeite had opgemerkt, natuurlijk.
     Nu ziet u, met deze waarschuwing probeer ik zijn betovering te verbreken. Maar, en zie dit beslist als een tweede waarschuwing: ik had hiermee nog maar weinig succes. Ik heb echter het gevoel dat u slimmer bent dan uw voorgangers. Ja, het is zeker. U geeft mij een gevoel van vertrouwen, alsof ik weer bij mijn oude moeder op schoot zit. Dat hoort u vast wel vaker, dat u nog wel eens de huiselijkheid zelve wel zou kunnen zijn, maar met flair. Met elegantie. Dat shirt omlijst uw lichaam trouwens perfect, wist u dat? Dat springt mij nu zo even toevallig in het oog. En in uw ogen ligt een standvastigheid die ik alleen nog maar gevonden heb in de ogen van hen die alleen de absolute waarheid spreken, die precies en zonder uitzonderingen weten waar zij het over hebben. Maar genoeg hierover. Ik hoop dat ik u voldoende heb ingelicht over deze Hendrik figuur.
    Nu heb ik ten slotte nog een vraag voor u. Zou u zo goed willen zijn om iets voor dit doel te doneren? Ik zou u hier gewoonlijk niet om vragen maar door het verkondigen van deze waarschuwingen heb ik geen tijd meer om ander werk te verrichten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten