vrijdag 9 september 2016

Het rijk van Dionysos - Visiterend rariteitenkabinet

We vierden gisteren het leven en nog zo wat meer. We dronken op rariteiten zoals zijn liefde voor huppelen, en haar oog voor penis-vormige-voorwerpen. Want de drank was zoet of precies bitter genoeg. En soms haalden we iemand op en soms brachten we iemand weg om een jaar niet meer te zien, of langer of korter. Dan kwam hij met zijn haarband, en zij met haar kinderchampagne. Dan liepen we in een stoet van acht naar de kroeg, om te schaken en te zitten in een kring, terwijl alleen één andere gast koffie dronk. Soms wankelde er iemand, tot zij dreigde te vallen maar dat niet deed, soms had er iemand zin om te springen. We praatten over alles, behalve als we niet wilden, zonder te geven om of het al eens besproken was of niet. Want we zagen elkaar al eerder. Want we waren samen: al vaker, al eerder, al liever, (soms zelfs vaker dan we wisten), we hadden elkaar eerder al geliefd. Al waren zij die nog niet gezien waren net zo welkom. Zij die over andere dingen wilden praten, zij die liever dansten, of sprongen of zongen of toekeken, zij mochten allemaal komen, allemaal meedoen of zijn.
    'Wist je al waar mijn leven mij nu weer bracht? Heb je al gehoord welk donker steegje ik in sloeg, in achtervolging van een mogelijke vladder van een vlinder? En welk een licht er in dat steegje brandde?'
    'Wist je al dat er in mijn leven een lichtje was uit gegaan?'
    'Nee, dat spijt me. Hoe gaat het nu?'
    'Ik ben op zoek naar een nieuw ritme. Maar de elektricien was een aardig man.'
    'Het je al het filmpje "shoes" gezien?'
    'Waar geloof jij vandaag in?'
    'Vandaag geloof ik in het spaghettimonster. Vandaag geloof ik in de generatio spontanea. Vandaag geloof ik in AC/DC. Vandaag geloof ik in reïncarnatie in de vorm van een ui, steeds een laag dichter bij je zuiverste ik. 
    'Vandaag geloof ik in Dionysos.'
    'Vandaag geloof ik in Chaos.'
    'Wat is nu jouw favoriete hotseflots?'
    'Pasta met chocopasta, opplaksnorren, bier, whisky, goedkope chipjes van de Lidl, mijn cavia, mijn muziek, mijn willen omzetten in kunnen, mijn liefde.'
    'Heb je die aflevering van Sesamstraat gezien waarbij Kermit Koekiemonster helemaal verrot schold?'
    'Vandaag geloof ik in 'The 10th Doctor'.'
    'Vandaag geloof ik in de mensheid.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten