woensdag 18 januari 2017

Het Autokerkhof VIII

ik maakte aanstalten om de klont uit mijn mond te halen, mijn moeder hield me tegen,
  "Nee nu eet je het op ook, anders weet ik het wel weer," zei ze.
Met tegenzin begon ik de bal met mijn tong te verdelen. Ik kreeg kramp. Mijn vader merkte op dat ik nu waarschijnlijk alleen maar langer bezig was dan wanneer ik gewoon gegeten had.
Het duurde inderdaad veel te lang voor ik eindelijk het laatste beetje ei-brood kon doorslikken.
  "Ik heb mijn brood op, mag ik dan nu naar buiten?"
  "Hoe ver ben je gisteren met je thuiswerk gekomen?" vroeg mijn moeder.
  "Vanavond maak ik het af."
  "Zeker?"
  "Jahaa."
Mijn moeder lachte plagerig, "vooruit dan," zei ze en gaf me een kus op mijn achterhoofd.

Ik rende zowat naar mijn fiets. Mijn vader stond bij de auto, klaar om naar zijn werk te gaan. Hij had een oude pet op tegen de zon. De lucht was helder blauw en de zon was al fel. Als een militair raakte hij zijn pet aan toen ik op de fiets stapte. Ik deed hetzelfde, maar zonder pet. Mijn moeder zei altijd dat ik zo veel haar had dat ik wel nooit kaal zou worden zolang ik het niet schoor. Ik fietste weg op mijn crossbarrel. Mijn vader had de fiets gevonden op een roestige achterbank, maar hij deed het nog prima. Hij hoefde alleen de banden te vervangen. Eerst ging ik naar het park, ik wilde toch controleren of daar geen plek was die niet op viel. Als het park niks had zou ik naar de boerderij van Van Voorden gaan, daarna moest ik weer even denken. Ik croste alsof ik te laat op school kwam, tot ik bij het park aan kwam. Daar reed ik langzaam omheen, en daarna reed ik er doorheen. Het fluitekruid stond weer hoog en er stond een fijn briesje. Het was te mooi weer om doorheen te crossen. Te mooi weer om niet even om me heen te kijken. Doordat ik zo vaak mee ging naar mijn vaders werk, had ik het park deze zomer eigenlijk nog niet gezien. Het lange gras vroeg me bijna om erin te gaan liggen, het hoge riet was een doolhof wat ontdekt moest worden. Ik stapte van mijn fiets en zette hem tegen een boom. Zoeken gaat beter als je meer tijd hebt om alles te bekijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten