vrijdag 9 december 2016

Het rijk van Dionysos - Pre-Kater deel IIX

We liftdeuren sluiten weer, Oscar lacht naar me.
  "Wat wil je nu doen?"
Ik denk na, "een echt Dionysos feest."
  "Old Greek style?"
  "Old Greek style."
  "Gaan we doen," zegt Oscar. De biertjes hebben er duidelijk ingehakt. Hij draait zich om naar het paneel. Ik kijk naar zijn nette pak, dat moet anders. Floris ligt naast de tafel en likt zijn poten af. Het is bier maar hij ziet er niet echt uit alsof het hem blij maakt. Hij kijkt me droog aan en lijkt bijna te zuchten. Hij komt overeind en schudt zijn vacht uit. De verandering van pak naar toga is groot voor een man als Oscar. Ik vroeg me af of ik wel zou kunnen wennen want het zag er ontzettend hilarisch uit. Later niet meer natuurlijk, het was de overgang. En ik heb heus mijn excuses aangeboden voor het harde lachen, en voor waar ik tegenaan liep omdat ik zulke traanogen had.

De liftdeuren gaan open en een golf warmte komt binnen. We staan midden in een bos, maar daarachter zie ik witte pilaren. Oscar loopt de andere kant op, old Greek style, een feestje in het bos. Ik snap nu waarom de Romeinen en Grieken toga's droegen. Ik zal voortaan ook een toga meenemen als ik naar een warm vakantieland vlieg. De warmte weerkaatste tegen het wit, droop er weer af als bij een plastic bal in het zwembad. Het bos werd steeds dichter. En hoewel ze me in het gezicht slaan, houdt ik van de loofbomen die Griekenland bekleden. Van de olijfbomen en de cirtussen en wilde druiven. De dieren klinken hier anders, meer krekels, andere vogels. Dan blijft Oscar staan, hij schuift een bladermuur opzij, zo lijkt het. Daarachter is een openplek, In het midden is een oneven vlak bedekt met dor gras, onbeschermd door de boombladeren die hun schaduw werpen eromheen. Er staan divans tussen de bomen en een lange tafel met eten, zoals feestmalen geschilderd zijn. Met grote braadstukken waar druiven overheen gedrappeerd zijn en een houten vat in het midden. Tegenover ons waadt een tweede persoon door de bladerzee naar de open plek.
  "Dionysos! gisteren de hele dag geslapen?" vraagt een mannenstem. De jongeman stapt tussen de bladeren vandaan. Hij is half naakt, natuurlijk, draagt gouden bladeren op zijn lang golvende haar en kijkt me vragen aan. O ja, ik ben vandaag Dionysos.
  "Dat zou zo maar kunnen," zeg ik.
De man lacht galmend "kon niet anders," zegt hij,"anders ben je nooit zo op tijd."
Ik kijk Oscar aan, die glimlacht. Misschien wilde hij wat van de stilte zien. Waarom zou hij anders de lift zo'n stuk hiervandaan parkeren, en nog vroeg ook? Dus dit is hoe het eruit ziet om vroeg op een feest bij de ouder Grieken te komen.Weer wat anders dan wachten op de bank en ongemakkelijk praten met de ouders van degene die je heeft uitgenodigd. De blonde man begint te vertellen over hoe tof het feest gisteren was - had ik echt bij moeten zijn. Dan weer geristel, weer een mannenstem, weer een praktisch naakte jongeman, donker haar dit keer. Ze zijn allebei totaal afgetrained, terwijl als ik die feesten zo hoor... Maar oud Griekenland, ze zullen wel de hele dag hard werken. De nieuwe heeft een baard, maar wel een knappe, hij kijkt naar de blonde.
  "Zeus! Je bent er al, phallus!"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten